De dag van vertrek. Om 14.00 uur op weg om zo lekker op het gemak in te checken etc. Op naar:

Dat is dus duidelijk. Op Schiphol alvast de eeuwenoude Aziatische traditie geoefend voor het poseren op een foto.

Op Schiphol nog even een kadootje van Jolan en Liz voor het moeten missen van 2 weken. Een zelfgemaakte scheurkalender. Elke dag 1 blaadje eraf halen met allemaal tekeningen en vragen etc.

En daar komen de boyz.

Je kan zien dat ze toch wel gespannen zijn. Weggebracht door familie die ze 2 weken niet zullen zien in een land ver weg met vreemde gewoontes en niet te verstaan….

Nog even poseren voor de fotograaf. En dan door de douane. Ook met een iets te zware koffer…

Nog een laatste afscheidsknuffel van mijn 4 jarige dochter. En weg zijn we. Tot over 2 weken!

Onze “ride” stond al klaar:

Ook hier nog even de geijkte poses.

Tegenwoordig zijn de vliegtuigen van alle gemakken voorzien. Een eigen tv scherm met allemaal films, tv series en spelletjes. Ook goed eten en drinken. Het vliegtuig was nagenoeg vol. Waarvan 90% Koreanen.

We vlogen het hele eind “met de zon mee” We vertrokken 17.40 uur Nederlandse tijd en kwamen 10.45 uur Koreaanse tijd aan. Het was zo’n 10 uur vliegen en ook nog 7 uur tijdsverschil. Zij zijn dus verder op de dag.

Dit is dus, zoals ze het zelf noemen, “Een dagga zetten” Slapen dus. Dylan (bij het raam) Die slaapt wel. Dennis en ik hadden er wat meer moeite mee.

In het videosysteem kon je dus allemaal spellen doen. Aangezien ik toch niet kons slapen ben ik maar Koreaans gaan oefenen. Was een goed en leerzaam systeem. Ik kan nu in ieder geval tot 10 tellen uit mijn hoofd en tot 100 begrijpen. In de “geschreven taal” weliswaar, niet in karakters. Een ook de basiswoorden voor eten, reizen etc. had ik in het spel goed onder de knie. Altijd handig vind ik om dit soort dingen te weten als je er in het Engels niet uit komt (lees “de Koreaan” inmiddels weet ik dat het Engels hier nog niet doorgedrongen is)

Landen op Incheon airport. Internationale vliegveld net buiten Seoul. Het is van het vliegveld naar het hotel zo’n 2 uur met de trein/metro. Wij zijn met een taxisnorder meegegaan. Dat zou een uur duren voor een schappelijke prijs. Wie niet waagt die niet wint!

Het eerste stuk was goed te doen. Zon en geen file. Totdat we Seoul bereikte. Vanaf dat moment stonden we constant vast. EN dan te bedenken dat het hier allemaal 4/5 baans is. Wat doet een beetje Koreaan als er toch standaard file staat? Juist Koeken etc verkopen zoals hierboven. Achter het masker/doekje schuilt wel degelijk een Koreaan. Deze had het nog goed voor elkaar met een kraampje. De meeste liepen met de grote zakken door de regen over de straat tussen de auto’s door.

Onze chauffeur ging van links naar rechts dwars over flexibele wegafzettingen om toch z.s.m. bij het hotel te zijn.

We komen in de buurt!

Het zou in totaal 2 uur duren… Nog langer dan de treinreis. Maar wel binnen afgezet en niet natgeregend. Zowel hij als het hotel probeerde de prijs nog ff op te drijven maar we hadden een vaste prijs afgesproken dus volgehouden aan die prijs. Uiteindelijk ging hij overstag en ook het hotel heb ik niet betaald voor “transactiekosten creditcard” We zitten hier 2 weken. Zo slecht verdient ie niet aan ons…

De kamer is wel goed en lekker ruim. Korea heeft een andere smaak dan de gemiddelde Westerse hotels, maar goed te doen. Elke kamer standaard uitgerust met grote TV, 2 computers en gratid draadloos internet. Dat was ook de reden dat ik voor dit hotel heb gekozen. De ruime kamers met bad en douche etc. Maar vooral het internet. Gewoon handig voor de communicatie met de achterban en vermaak.

Hier dus links de stortdouche in het midden de grote jaccuzzi en rechts het modern toilet met verwarmde bril en alles erop en eraan. Niet dat ik het ga gebruiken…

Het hotel zit in een wijkje van Seoul waar het stikt van de hotels en motels. In de straat zijn er al een stuk of 8 en dat een paar straten achter elkaar. We krijgen ook meer en meer de indruk dat de kamers niet alleen per nacht maar ook per uur verhuurd worden… Aan de andere kant zie ik hier beneden ook soml gezinnen en kinderen dus hou maar aan de gedachten vast dat het een normaal hotel is.

Alleen het bed is knoerthard. Waarschijnlijk niet slecht voor mensen met rug problemen. Maar als je die niet hebt dan krijg je die vanzelf wel ben ik bang.

De kalender hangt!

Er stond een kleine loopsessie op het programma. Maar sinds wij Seoul ijn binnengereden regent het nonstop en soms heel hard. (Het schijnt regenseizoen te zijn….)

De loopsessie maar even uitgesteld en een restaurantje soeken om wat te eten. Eers thebben we op de hoek 3 parapluutjes gekocht. Gezien de weersverwachting geen overbodige luxe. Daarna struinen om te eten. In ons district (Gongpa-Gu) zijn niet echt westrerse tentjes. Onderweg veel tegengekomen maar hier precies niet. In ieder geval niet in de straten waar we zochten. Uiteindelijk toch maar ergens binnen gestapt.

Dan kom je ook de gewoonte tegen van de Koreanen. Met z’n alle 1 bord bestellen en 1 blikje drinken met z’n 4-en delen. Toen ik na het krijgen van 1 blkje fris en 3 glazen vroeg om nog 2 blikjes keek de ober mij vragend aan? Dit is blijkbaar niet normaal hier. Wij westerlingen zijn eten en drinken blijkbaar meer dan de gemiddelde Koreaan. We kregen het wel gelukkig. Samen met nog wat ondefinieerbare dingen. We namen ons voor alles te proberen tenzij het echt niet aan staat. Dat was bij sommige dingen ook zeker het geval… Overigens toen wij een andere weg terugnamen kwamen we een Italiaan met pasta tegen en een Steakhouse. Ik dek dt we toch meer die kant op zullen trekken.

Mijn vooroordeel over Seoul is nog niet veel veranderd. Ik ben hier 14 jaar geleden geweest om deel te nemen aan het WK teams en vond de stad toen erg stinken. Toen wij het hotel uit liepen blijkt dat dat nog niet veranderd is… We zullen er vast wel aan wennen aan de constante rioollucht door alle straten en waarderen zo het Hollandse leven.

Voor nu even genoeg van de eerste indrukken. Tot later!